Yazılı İletişim Nedir
Yazılı iletişim, ticari ilişkilerde kullanılan en yaygın ve etkili iletişim şeklidir. Herhangi bir organizasyonda, elektronik postalar, notlar, raporlar, belgeler, mektuplar, dergiler, iş tanımları, çalışan kılavuzları, vb. Yaygın olarak kullanılan yazılı iletişim biçimleridir.
Yazılı iletişimde iletilecek bilgiler uzun ve sözle anlatılamayacak kadar karmaşık terimler içeriyor ve/veya kayıt altında gerçekleştirilmesi gerekiyorsa kullanılan bir iletişim yöntemidir. Ayrıca, kuruluşlar belgelerini muhafaza ederler; bunlar, gelecekte herhangi bir zamanda herhangi bir işlemin referansı ve kanıtı olarak kullanılabilir. Bu nedenle, her bir iş organizasyonunun etkili yazma becerilerini geliştirmesi ve bunu tüm çalışanlarına iletmesi şarttır.
Yazılı İletişimde Nelere Dikkat Etmeliyiz
Yazılı içeriğin etkin olarak kullanılması için, doğru sözcük seçimine, onların doğru cümle dizisine göre sıralanmasına ve cümlelerin birbiriyle ilişkili olması gerekir. Yazılı iletişimde kelimeler, sözlü iletişimden daha hukuki ve geçerli sayılır. Ayrıca, insanlar yazılı iletişime sözlü iletişimden daha çok güvendiklerini hep söylüyorlar. Fakat, sözel iletişimden farklı olarak, yazılı iletişimin geri bildirimi, kendiliğinden olmadığından ve anlaşılabilir forma girmenin zaman gerektirmesinden dolayı hızlı bir iletişim kanalı değildir.
Yazılı İletişim
İletişimin bir diğer dalı da yazılı iletişimdir. Yazının kökeninin, çivi yazısı olarak kullanılmakla beraber Sümerler tarafından Mezopotamya’dan geldiği bilinmektedir. Kişilerin yazı yoluyla gerçekleştirdikleri iletişime ”yazılı iletişim” adı verilir. Bu diğer türler ile karşılaştırıldığında, diğerlerine nazaran sınır olarak daha genişletilebilir bir biçimidir. İnsan hafızasının unutması olasıdır. Bu nedenle atalarımız ”Söz uçar, yazı kalır.” ata sözünü söylemişlerdir. Uzaktan haberleşme sırasında sözden ziyade yazının kullanılması, kişinin tecrübe ettiği ya da yeni öğrendiği herhangi bir şeyi yazı yoluyla iletmesi yazılı iletişimin güvenilirliğinin bir göstergesidir. Yazılı iletişimde iletici kişi; mesajının anlaşılabilir olmasına, özenle hazırlanmış, istenilen formata uygun ve dil kuralları açısından uygun olmasına özen göstermelidir.
Sözsüz olarak gerçekleştirdiğimiz davranışların tümüne ”sözsüz iletişim” adı verilir. Sözsüz iletişime en yakın benzetmeyi vücut dili tabiriyle vermek mümkündür. Oturma şeklimizden tutun, kullandığımız jest ve mimiklerden, kurduğumuz göz temasına kadar aslında kimi zaman farkında olmadan sözsüz iletişimde bulunuruz. Psikologlar çoğu zaman verdikleri eğitimlerde kişinin söylediği sözlerden ziyade yaptığı davranışlara ve jest ve mimiklerine dikkat edilmesi gerektiğine, bu davranışların kişinin öz benliğini ve asıl düşüncelerini açığa çıkardığına dikkat çekiyorlar. Bu yönden bakıldığında, gerçek duyguları ve niyetleri açığa çıkaran bir dildir. Çoğu zaman sözlü iletişimin yerini alır. Kişiler üzerinde sözlü iletişimden çok daha fazla etki bırakabilirler. Örneğin, annenin çocuğuna bir konu hakkında ”hayır” demesi ile sert bir ifadeyle kaşlarını kaldırıp çocuğun bu isteğini reddetmesi çok farklı iki cevaptır.Yukarıda ki alıntıda bahsettiğim üzere sözsüz tüm iletişim yöntemleri sözsüz iletişimdir. Sözsüz iletişim araçları arasında en çok kullanılanı belki de yazılı iletişimdir.
Yazılı İletişim Türleri
İş operasyonları için dahili olarak kullanılan çeşitli yazılı iletişim biçimlerinin bazıları şunlardır:
- Notlar
- Raporlar
- Bültenler
- İş tanımları
- Çalışan kılavuzları
- E-postalar
- Anlık mesajlar
Genellikle müşterilerle veya diğer işletmelerle kullanılan yazılı iletişim örnekleri şunlardır:
- E-posta
- İnternet siteleri
- Harfler
- Telgraf
- Faks
- Kartpostallar
- Sözleşmeler
- Reklamlar
- Broşürler
- Haber bültenleri
Kaynak:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder